11:30

Msy 034

Blauwe rook

Deze zomer op weg naar Lisse, je weet wel voor het FC-weekend, begonnen mijn motoren vreselijk te roken. Het was gewoon een erg gênante vertoning daar van achteren: blauw, blauw, blauw.

Omdat ik 2 motoren heb en ze het allebei deden verdacht ik de brandstof. Het vrij nieuwe GTL in mijn geval. Navraag bij deskundigen leerde mij echter dat door het vele langzame varen de motoren en de turbo’s waarschijnlijk flink vervuild zouden kunnen zijn. Ze moesten gewoon maar eens flink aan het werk.

Dus op de terugweg over het IJsselmeer het gas een halfuurtje vol open gezet. Het ging niet alleen lekker snel maar het werkte ook zeer verhelderend voor de uitlaatgassen.

 

 

image-037

Winterklus op de wal:

Huiddoorvoeren vervangen

Verleden jaar meldde een van onze leden dat hij de hennegatskoker van zijn Super Favorite vernieuwd had omdat deze vrijwel doorgeroest was. Nu vraagt u zich waarschijnlijk af wat een hennegatskoker is. Welnu dat is de buis waardoor de as van het roer (de roerkoning) steekt.

Euvel

De hennegatskoker is bij de oudere Favoriten een ingelaste sok op het vlak met daarboven een bronzen gland. Die sok is het euvel. Deze is al tamelijk dun omdat er aan de buitenzijde draad in getapt is. Hierdoor is de wanddikte een stuk minder geworden. Daarbij ontstaat er elektrolyse, omdat er twee metalen bij elkaar zitten. Het zwakste materiaal (het ijzer) wordt opgeofferd en roest dus weg. 
 
Vastgeroest

Toen ik onze boot voor het eerst op de wal had, heb ik alle doorvoeren (zowel de hennegatskoker als de water toe- en afvoeren) vervangen omdat deze dermate dun waren dat het niet meer verantwoord was. Bij het demonteren was de boel zo erg vastgeroest, dat de sok afbrak onder de afsluiter / gland. Als dat gebeurd zou zijn als het schip in het water lag, dan zou deze zeker gezonken zijn.
 
Bronzen lager

Bij de hennegatskoker heb ik het op dezelfde manier gedaan als oorspronkelijk door Mulder gedaan werd, omdat ik het gland wilde hergebruiken.
Ik heb er echter wel meteen een bronzen lager in laten plaatsen zodat de hennegatskoker ook gevuld kan worden met vet. In de oude situatie was dat bij mij niet het geval. Door het vet komt er geen water in de koker en is de kans op corrosie veel kleiner. Tevens sluit de boel beter af.  

Dorvoeren controleren

Doorvoeren

Indien je deze winter de boot op de wal gaat stallen of een keer voor kort onderhoud de wal op gaat, laat een deskundige dan even naar alle doorvoeren kijken. Je kunt natuurlijk ook, net als ik heb gedaan, alle doorvoeren vervangen door bronzen doorvoeren met afsluiter.
 
Toilet en aanrecht

Let ook op de flens van het toilet. Het oude valtoilet (zoals bij de meeste van de oudere schepen) staat op een stalen buis met een flens. Die zit in het beton gegoten maar net erboven zit het risico. Toen ik ons oude toilet wilde vervangen, brak de flens van de pijp toen ik er tegen leunde. Lekker als je van de zomer een keer op je gemak zit en je evenwicht verliest...

Het toilet heb ik vervangen door een elektrisch pomptoilet. De afvoer zit aan de andere zijde van de boot als de aanzuig.  De doorvoer van het aanrecht heb ik net boven de waterlijn aangebracht zodat, als er onverhoopt een lek in de slang zou komen, de boot niet meteen vol loopt.
 
Schepje

Voor de aanzuig van het koelwater gebruikte ik een doorvoer met een schepje. Let er op dat het rooster niet verstopt raakt. Daarbij dien je regelmatig te controleren af er geen corrosie onder het schepje ontstaat.

202
181

dieselbacterien

Voorkomen en bestrijden van dieselbacteriën

Bij de firma Marcheck, waar we normaal gesproken vooral olie-analyses en motorenkeuringen doen, is het voorkomen en bestrijden van dieselbacteriën in de pleziervaart tegenwoordig vaak onderwerp van gesprek.

Zoals uit alle onderzoeken naar voren komt is het van groot belang om de brandstoftank vrij van water te houden. Want: zonder water geen last van bacteriën en schimmels.

Een aantal oorzaken van het binnenkomen van water kunnen we aardig verhelpen. Zoals bijvoorbeeld regelmatig de rubber afdichtring van de vulopening nazien en eventueel vervangen. Een goede waterafscheider plaatsen in de brandstoftoevoerleiding en regelmatig de filters vervangen is allemaal van belang om zo min mogelijk last van het water in de tank te krijgen.

Wat veel als mede-oorzaak wordt gezien maar waar we nog geen oplossing voor hadden, was het vocht dat met de lucht meekomt door de ontluchtingsleiding en in de tank condenseert. Om dit te voorkomen zijn wij op zoek gegaan naar mogelijkheden om die ventilatielucht te drogen zodat er geen, of in elk geval veel minder, water in de dure diesel komt. Het bleek dat er geen pasklare oplossing voorhanden was. Dit heeft geleid tot het ontwikkelen van de TankDryer. (Zie foto op deze pagina.)

 

  tankdryer